FAQ

Produkter

Spørgsmål: Er jeres produkter fremstillet etisk ansvarligt?

Svar: Alle Elous produkter er skabt på baggrund af en holistisk tilgang til bæredygtighed med fokus på tre kerneelementer; etik, miljø og kvalitet.

Etik i form at af fremme fair handel og gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejds- og miljøforhold. Dette sikres gennem nøje udvalgte samarbejdspartnerne, som bl.a. er BSCI godkendte og arbejder med et fælles kodeks af 11 principper, som omhandler arbejdsrettigheder, fair lønninger, arbejdsmiljø, sikkerhed og miljøbeskyttelse mm.

Miljø i form af først og fremmest at udvælge de mest miljøvenlige materialer eller ingredienser, både hvad angår fremstilling, men lige så vel ved brug og når produktet har tjent sit formål. Samtidig lægger vi vægt på at finde samarbejdspartnere så tæt på materialets oprindelse som muligt. Hertil kommer fragten, som så vidt muligt fragtes på den måde, der belaster miljøet mindst muligt. Vi stiller krav til vores samarbejdspartnere, som alle har certificeringen for miljøledelse ISO 14001.

Kvalitet fordi et produkts levetid er alfa omega i forhold til bæredygtighed. Derfor er kvalitet et ligeså vigtigt element som etik og miljø, og det sikres bl.a. igennem tests samt krav til ISO 9001 certificering (kvalitetsledelsessystem) hos vores samarbejdspartnere.

Til sammen danner disse tre kerneelementer grobund for miljøvenlige produkter, der tilgodeser ressourcer, miljø og mennesker på en og samme tid. Det mener vi er etisk ansvarligt.


Spørgsmål: Jeg har et spørgsmål angående et produkt. Hvad gør jeg?

Svar: Du er altid mere end velkommen til at skrive direkte i chatten eller pr mail. Jeg bestræber mig på at svare inden for få timer. Du finder kontaktoplysningerne her.

Bæredygtighed

Spørgsmål: Hvad gør I for at være bæredygtige?

Svar: For at påvirke miljøet så lidt som muligt sender vi alle ordrer i så lidt emballage som muligt. Mange produkter kommer uden emballage, hvis vi vurderer, at det ikke er nødvendigt med emballage. Al emballage, vi bruger er FSC-certificeret, hvilket betyder, at der ikke fældes flere træer, end skoven kan nå at reproducere. Vores emballage er fremstillet af minumum 70% genbrugsmateriale. Resten består af nye FSC-certificerede træfibre fra Sverige. Grunden til, at emballagen ikke er fremstillet af 100% genbrugsfibre er, at fibrene bliver svagere, når de genbruges og dermed vil pappen desværre blive alt for blød.

Vi er medlem af MiljøvenligPakning i kampen om at nedbringe emballagespild og derved bruge mindre af jordens ressourcer. Vi følger bl.a. alle råd og retningslinjer fra MiljøvenligPakning. Derudover er elou.dk CO2 neutral, da vi er medlem af CO2 neutralt website, som skaber CO2-reducerende projekter (godkendt af Gold Standard, der oprindeligt er startet af WWF). Det vil sige, at vi betaler for den CO2, som udledes ved al trafik på elou.dk. 

Samtidig har du som kunde mulighed for at tilvælge cirkulær emballage fra RE-ZIP, som kan genbruges i op til 30 gange og som reducerer CO2-udledningen med 84% sammenlignes med almindelig emballage. 

Slutteligt vælger vi søfragt fremfor luftfragt hvis muligt, og vi forsøger altid at finde leverandører så tæt på materialets oprindelse som muligt. 


Spørgsmål: Sender I jeres ordrer plastikfrit?

Svar: Ja, vi sender alle ordrer 100% plastikfrit! Alle vores forsendelsesbokse er fremstillet i pap og er enten 100% genbrugt eller produceret af FSC-certificerede træfibre med minimum 70% genbrugsfibre. Vi anvender Ecomask pakketape, som er fremstillet af papir og naturligt fremstillet lim. Vores kassefyld er 100% genbrug fra leverandører og vi gør generelt alt, vi kan, for at genbruge så meget som muligt for at bekæmpe spild. Du kan også vælge at få leveret i den cirkulære emballage fra RE-ZIP, som gør det muligt at genbruge emballagen i op til 30 gange.

Bestilling

Spørgsmål: Jeg har lavet en bestilling, men jeg ønsker at ændre den?

Svar: Skriv til os hurtigst muligt, så finder vi en løsning.


Spørgsmål: Er det nødvendigt at oprette en konto for at handle hos jer?

Svar: Nej, du behøver ikke at oprette en konto for at lave en ordre på elou.dk. Opretter du ikke en konto, handler du blot som gæst. Opretter du derimod en konto vil du kunne se din ordrehistorik, dine oplysninger vil blive auto-udfyldt og du vil modtage e-mails om nye produkter, tilbud og bæredygtig inspiration. 


Spørgsmål: Hvordan afbestiller jeg en ordre?

Svar: Ønsker du at afbestille din ordre, bør du skrive en mail til os hurtigst muligt, hvori du oplyser dit ordrenummer. Er ordren endnu ikke håndteret, kan vi afbestille ordren for dig med det samme.


Spørgsmål: Har I en fysisk butik?

Svar: Nej, det har vi ikke. Vi vil gerne holde omkostningerne nede, så vi kan tilbyde overkommelige priser til dig, samtidig med, at det bliver billigere for dig at leve bæredygtigt. Du er dog velkommen til at komme forbi på vores adresse, hvor du kan hente din bestilling, hvis du bor i nærheden. Vi er placeret i hjertet af København.

Betaling

Spørgsmål: Hvilke betalingsmuligheder kan jeg benytte?

Svar: Du kan betale med MobilePay eller kreditkort, herunder Visa og Mastercard. 


Spørgsmål: Hvor indtaster jeg min rabatkode?

Svar: Du indtaster din rabatkode i kurven. På mobilen er feltet nederst på siden i kurven, og på computeren er feltet under knappen “Gå til kassen“.

Levering

Spørgsmål: Hvor lang tid går der før jeg modtager min pakke?

Svar: Du kan forvente at modtage din pakke inden for 1-3 hverdage.


Spørgsmål: Kan jeg afhente min bestilling hos jer?

Svar: Du er velkommen til at aftale afhentning på vores kontor på Skindergade 45 i Indre By, København ved at skrive til hej@elou.dk.


Spørgsmål: Hvad koster levering?

Svar: Levering koster 39 kr. til GLS pakkeshop og 60 kr. med hjemmelevering. Du kan opnå fri fragt til pakkeshop ved alle køb over 499 kr. 

Returnering

Spørgsmål: Hvordan returnerer jeg en pakke?

Svar: Ønsker du at returnere en eller flere varer, skal du skrive en mail til hej@elou.dk, hvori du gør opmærksom på, at du ønsker at gøre brug af din returret. Forringes varens værdi, hæfter du for dette. Er varen blevet brugt og der er tydelige tegn herpå, betragtes den som forringet værdi. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet får en mindre del eller intet af købsbeløbet retur. Det er op til Elou at vurdere varens stand.

Pak varerne forsvarligt ind og send retur til adressen:

Elou
Frederiksborggade 10 2.
1360 København K

Tlf: +45 22 83 32 40
E-mail: hej@elou.dk

Pakker sendt til pakkeshop anses ikke som returneret og det er ikke muligt at afsende med DAO, da de desværre ikke har mulighed for at komme ind i opgangen.