FAQ

Produkter

Er jeres produkter fremstillet etisk ansvarligt?

Alle Elous produkter er skabt på baggrund af en holistisk tilgang til bæredygtighed med fokus på tre kerneelementer; etik, miljø og kvalitet.

Etik i form at af fremme fair handel og gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejds- og miljøforhold. Dette sikres gennem nøje udvalgte samarbejdspartnerne, som bl.a. er BSCI godkendte og arbejder med et fælles kodeks af 11 principper, som omhandler arbejdsrettigheder, fair lønninger, arbejdsmiljø, sikkerhed og miljøbeskyttelse mm.

Miljø i form af først og fremmest at udvælge de mest miljøvenlige materialer eller ingredienser, både hvad angår fremstilling, men lige så vel ved brug og når produktet har tjent sit formål. Samtidig lægger vi vægt på at finde samarbejdspartnere så tæt på materialets oprindelse som muligt. Hertil kommer fragten, som så vidt muligt fragtes på den måde, der belaster miljøet mindst muligt. Vi stiller krav til vores samarbejdspartnere, som alle har certificeringen for miljøledelse ISO 14001.

Kvalitet fordi et produkts levetid er alfa omega i forhold til bæredygtighed. Derfor er kvalitet et ligeså vigtigt element som etik og miljø, og det sikres bl.a. igennem tests samt krav til ISO 9001 certificering (kvalitetsledelsessystem) hos vores samarbejdspartnere.

Til sammen danner disse tre kerneelementer grobund for miljøvenlige produkter, der tilgodeser ressourcer, miljø og mennesker på en og samme tid. Det mener vi er etisk ansvarligt.

Hvor er produkterne fremstillet?

Vores samarbejdspartnere befinder sig i mange forskellige lande og er meget nøje udvalgt ud fra vores kriterier til etik, miljø og kvalitet sammenholdt med materialets oprindelsesland.

Størstedelen af vores samarbejdspartnere er placeret i Europa, men fx er vores bambusprodukter fremstillet hos vores kinesiske samarbejdspartner, da en meget stor andel af bambus vokser vildt i Kina. Ligeledes er vores andre naturprodukter som fx kokosfiberbørster fremstillet igennem et socialøkonomisk projekt i Sri Lanka. Fælles for alle produkter, uanset hvor de er fremstillet, er at de lever op til vores kvalitets- og miljøstandarder og har certificeringer, der understøtter dette.

Hvordan opbevares shampoo barer?

Shampoo barer opbevares bedst på en sæberist med riller, dutter eller andet, der sørger for, at den har de bedste tørrevilkår. En shampoo bar bør altid holdes tør mellem vask, da det for det første forlænger levetiden på den og for det andet eliminerer mulighed for bakteriedannelse. 

Du kan også opbevare shampoo baren i en sæbepose, så længe den stadig har mulighed for at tørre. Opbevarer du shampoo baren i en rejsebeholder, bør du holde beholderen åben, når du ikke er på farten. De samme råd gælder i øvrigt balsam barer og hand + body barer.

Er sæbebarer og shampoo barer ikke bakteriebomber?
Så længe en sæbebar får lov at tørre ordentligt op, så er der ingen grund til bekymring. Så enkelt er det.
 
Det er faktisk sådan, at selv hvis en sæbe er fyldt med bakterier (hvis den eksempelvis søber i vand dagen lang), så overføres de ikke fra sæben til dine hænder, da selve sæben netop rengør hænderne og fjerner selvsamme bakterier. De bakterier, der altså måtte være, vil blive vasket væk uanset. På den måde kan man også sagtens dele sæbe, både ved håndvasken og i badet. Eventuelle bakterier overføres nemlig ikke fra en person til en anden. Der kan godt leve bakterier på dem, hvis de søber i vand, det er helt korrekt, men de overføres altså ikke, og er derfor ikke til bekymring for hygiejnen. 
 
Jeg henviser i øvrigt til følgende studier, hvor ovenstående er blevet testet:
 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3402545/
https://ajph.aphapublications.org/doi/pdf/10.2105/AJPH.55.6.915 
Min shampoo bar knækker. Hvad gør jeg?
En shampoo bar vil altid knække på et tidspunkt, men det handler mest af alt om teknikken, så kan man nemt undgå, at den knækker hurtigt. Den primære grund til, at den knækker (eller smuldrer) er, at den ikke får lov at tørre ordentligt op, og derfor vil jeg altid anbefale at fjerne overskydende skum/vand fra baren med hænderne, når den lægges væk på en sæberist efter brug.
 
Derudover er det vigtigt ikke at presse baren mod hovedbunden, men masserer den blidt rundt uden at presse. Kommer der en “runding indad” på den ene side, så brug den anden, så forskellen udligner sig.
 
Når shampoo baren på et tidspunkt knækker, så er det en god idé at bruge en sæbepose, for på den måde går intet til spilde og den er ligeså nem at bruge, som hvis den stadig var hel. Du kan også bruge en organzapose fra et smykke, hvis du har sådan en liggende. Fremgangsmåden er den samme som normalt.
Hvilken shampoo bar skal jeg vælge?
I indlægget lige her kan du nemt finde den shampoo bar, der passer bedst til din hårtype. Har du helt almindeligt hår, kan du stort set vælge lige præcis den, du har lyst til. Har du tendens til fedtet hår, har følsom hovedbund eller eventuelt allergi, så finder du en masse brugbar information i indlægget.
 
Alle vores shampoo barer og balsam barer kan i øvrigt benyttes til Curly Girl metoden. Det samme gælder ved farvet hår. 
Kan madposerne komme i opvaskemaskinen?
Ja! Alle vores silikoneprodukter er egnet til opvaskemaskine.
Er madposerne lækagesikre?
Vores madposer er designet til at opbevare mad i køkkenet, og hvis de står oprejst i køkkenskabet, fryseren eller køleskabet, er du sikker på, at de ikke vil lække. Madposerne er ikke designet til at tage væsker med på farten og kan ved anden brug have mulighed for at lække.
Vil madposerne blive misfarvet af mad?

Eftersom madposerne er produceret i silikone er det muligt, at de vil tage farve fra visse fødevarer, herunder karry, gulerødder og andre madvarer med kraftige farver. Dog er der råd for dette, så ingen grund til bekymring.

Som oftest kan misfarvningen fjernes ved blot at stille madposerne i solen i et par timer. Fjerner det ikke farven helt, så prøv med en blanding af vand og bagepulver, som smøres på madposen. Efter 4-5 timer kan du skrubbe den og rense din nyopfriskende madpose.

Jeg har et andet spørgsmål angående et produkt. Hvad gør jeg?

Du er altid mere end velkommen til enten at ringe, skrive direkte i chatten eller via hej@elou.dk. Jeg bestræber mig på at svare inden for få timer. Du finder alle kontaktoplysninger her.

Bæredygtighed

Hvad gør I for at være bæredygtige?

For at påvirke miljøet så lidt som muligt sender vi alle ordrer i så lidt emballage som muligt. Mange produkter kommer uden emballage, hvis vi vurderer, at det ikke er nødvendigt med emballage. Al emballage, vi bruger er FSC-certificeret, hvilket betyder, at der ikke fældes flere træer, end skoven kan nå at reproducere. Vores emballage er fremstillet af minumum 70% genbrugsmateriale. Resten består af nye FSC-certificerede træfibre fra Sverige. Grunden til, at emballagen ikke er fremstillet af 100% genbrugsfibre er, at fibrene bliver svagere, når de genbruges og dermed vil pappen desværre blive alt for blød.

Vi er medlem af MiljøvenligPakning i kampen om at nedbringe emballagespild og derved bruge mindre af jordens ressourcer. Vi følger bl.a. alle råd og retningslinjer fra MiljøvenligPakning. Derudover er elou.dk CO2 neutral, da vi er medlem af CO2 neutralt website, som skaber CO2-reducerende projekter (godkendt af Gold Standard, der oprindeligt er startet af WWF). Det vil sige, at vi betaler for den CO2, som udledes ved al trafik på elou.dk. 

Samtidig har du som kunde mulighed for at tilvælge cirkulær emballage fra RE-ZIP, som kan genbruges i op til 30 gange og som reducerer CO2-udledningen med 84% sammenlignes med almindelig emballage. 

Slutteligt vælger vi søfragt fremfor luftfragt hvis muligt, og vi forsøger altid at finde leverandører så tæt på materialets oprindelse som muligt. 

Sender I jeres ordrer plastikfrit?

Ja, vi sender alle ordrer 100% plastikfrit! Alle vores forsendelsesbokse er fremstillet i pap og er enten 100% genbrugt eller produceret af FSC-certificerede træfibre med minimum 70% genbrugsfibre. Vi anvender Ecomask pakketape, som er fremstillet af papir og naturligt fremstillet lim. Vores kassefyld er 100% genbrug fra leverandører og vi gør generelt alt, vi kan, for at genbruge så meget som muligt for at bekæmpe spild. Du kan også vælge at få leveret i den cirkulære emballage fra RE-ZIP, som gør det muligt at genbruge emballagen i op til 30 gange.

Bestilling

Er det nødvendigt at oprette en konto for at handle hos jer?

Nej, du behøver ikke at oprette en konto for at lave en ordre på elou.dk. Opretter du ikke en konto, handler du blot som gæst. Opretter du derimod en konto vil du kunne se din ordrehistorik, dine oplysninger vil blive auto-udfyldt og du vil modtage e-mails om nye produkter, tilbud og bæredygtig inspiration. 

Hvordan afbestiller jeg en ordre?

Ønsker du at afbestille din ordre, bør du skrive en mail til os hurtigst muligt, hvori du oplyser dit ordrenummer. Er ordren endnu ikke håndteret, kan vi afbestille ordren for dig med det samme.

Har i en fysisk butik?

Nej, det har vi ikke. Vi vil gerne holde omkostningerne nede, så vi kan tilbyde overkommelige priser til dig, samtidig med, at det bliver billigere for dig at leve bæredygtigt. 

Betaling

Hvilke betalingsmuligheder tilbyder I?

Det er muligt at betale med MobilePay eller kreditkort, herunder Visa og Mastercard. 

Hvor indtaster jeg min rabatkode?

Du indtaster din rabatkode i kurven nederst eller øverst i kassen. 

Hvornår trækkes betalingen?

Din betaling trækkes først, når din ordrer afsendes. 

Levering

Hvor lang tid går der, før jeg modtager min pakke?

Vi pakker og sender ordrer ud hver eneste dag, så du kan forvente at modtage din pakke inden for 1-2 hverdage. Har du mod forventning ikke modtaget din pakke efter 4 dage, bedes du kontakte os på hej@elou.dk eller 22 83 32 40.

Hvad koster levering?

Levering koster 39 kr. til GLS pakkeshop, 60 kr. med GLS hjemmelevering eller 50 kr. med GLS erhverv. Du kan opnå fri fragt til pakkeshop ved alle køb over 499 kr.

Kan jeg afhente min pakke hos jer?

Ja, når du vælger leveringsmetode kan du vælge afhentning på vores adresse. Du kan afhente din ordre på Gothersgade 101D ST lige over for Kongens Have midt i København. Du kan afhente hver tirsdag mellem 12-17.

Returnering

Hvordan returnerer jeg en pakke?

Ønsker du at returnere en eller flere varer, skal du skrive en mail til hej@elou.dk, hvori du gør opmærksom på, at du ønsker at gøre brug af din returret. Forringes varens værdi, hæfter du for dette. Er varen blevet brugt og der er tydelige tegn herpå, betragtes den som forringet værdi. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet får en mindre del eller intet af købsbeløbet retur. Det er op til Elou at vurdere varens stand.

Pak varerne forsvarligt ind og send retur til adressen:

Elou
Frederiksborggade 10 2.
1360 København K

Tlf: +45 22 83 32 40
E-mail: hej@elou.dk

Pakker sendt til pakkeshop anses ikke som returneret og det er ikke muligt at afsende med DAO, da de desværre ikke har mulighed for at komme ind i opgangen.