FAQ
Produkter
Alle Elous produkter er skabt på baggrund af en holistisk tilgang til bæredygtighed med fokus på tre kerneelementer; etik, miljø og kvalitet.
Etik i form at af fremme fair handel og gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejds- og miljøforhold. Dette sikres gennem nøje udvalgte samarbejdspartnerne, som bl.a. er BSCI godkendte og arbejder med et fælles kodeks af 11 principper, som omhandler arbejdsrettigheder, fair lønninger, arbejdsmiljø, sikkerhed og miljøbeskyttelse mm.
Miljø i form af først og fremmest at udvælge de mest miljøvenlige materialer eller ingredienser, både hvad angår fremstilling, men lige så vel ved brug og når produktet har tjent sit formål. Samtidig lægger vi vægt på at finde samarbejdspartnere så tæt på materialets oprindelse som muligt. Hertil kommer fragten, som så vidt muligt fragtes på den måde, der belaster miljøet mindst muligt. Vi stiller krav til vores samarbejdspartnere, som alle har certificeringen for miljøledelse ISO 14001.
Kvalitet fordi et produkts levetid er alfa omega i forhold til bæredygtighed. Derfor er kvalitet et ligeså vigtigt element som etik og miljø, og det sikres bl.a. igennem tests samt krav til ISO 9001 certificering (kvalitetsledelsessystem) hos vores samarbejdspartnere.
Til sammen danner disse tre kerneelementer grobund for miljøvenlige produkter, der tilgodeser ressourcer, miljø og mennesker på en og samme tid. Det mener vi er etisk ansvarligt.
Vores samarbejdspartnere befinder sig i mange forskellige lande og er meget nøje udvalgt ud fra vores kriterier til etik, miljø og kvalitet sammenholdt med materialets oprindelsesland.
Størstedelen af vores samarbejdspartnere er placeret i Europa, men fx er vores bambusprodukter fremstillet hos vores kinesiske samarbejdspartner, da en meget stor andel af bambus vokser vildt i Kina. Ligeledes er vores andre naturprodukter som fx kokosfiberbørster fremstillet igennem et socialøkonomisk projekt i Sri Lanka. Fælles for alle produkter, uanset hvor de er fremstillet, er at de lever op til vores kvalitets- og miljøstandarder og har certificeringer, der understøtter dette.
Shampoo barer opbevares bedst på en sæberist med et design, der gør, at barerne har mulighed for at tørre nemt op efter brug. En shampoo bar bør altid holdes tør mellem vask, da det forlænger levetiden på den og sørger for, at den ikke bliver porøs og knækker før tid.
Du kan også opbevare shampoo baren i en sæbepose, så længe den stadig har mulighed for at tørre. Vi anbefaler ikke at opbevare shampoo baren i vores rejsebeholder i længere tid af gangen, med mindre baren er helt tør. Rejsebeholderen er til brug på farten og bør åbnes, så snart man ikke er på farten længere. De samme råd gælder i øvrigt balsam barer og hand + body barer.
Vores shampoo barer vil altid knække på et tidspunkt, men du kan nemt forlænge levetiden ved at:
- Sørge for at massere den nænsomt ind uden at lægge pres på baren mod hovedbunden. Kommer der en runding indad på den ene side, så brug den anden, så forskellen udligner sig.
- Sørge for at fjerne overskydende skum/vand fra baren med hænderne, inden den lægges væk
- Sørge for at opbevare den på en sæberist, hvor den har mulighed for at tørre godt op, da den ellers kan blive porøs.
På et tidspunkt vil den altid knække, og her kommes shampoo stykkerne i vores sæbepose, så intet går til spilde. Sæbeposen kan bruges direkte i hovedbunden eller ved at skumme dem op mellem hænderne. Herefter skylles posen med baren, så baren har mulighed for at tørre op.

Fresh Herbs – Normalt til fedtet hår samt skæl
Wild Roses – Fint, fladt og tørt hår
Healing Hemp – Irriteret hovedbund, skæl og hårtab
Holy Hydrate – Krøller, kruset og skadet hår
Sincere Silver – Blond, hvidt og gråt hår
Parfume og æteriske olier er et individuelt valg, som ofte deler vandene. Vi har både produkter med og uden duft, så der er noget til enhver. Ønsker du parfumefri produkter, kan du finde dem samlet ved at klikke her.
Vores shampoo barer findes parfumefri, med æteriske olier og med naturlig parfume:
Clean Coconut: Parfumefri og duftfri.
Healing Hemp: Parfumefri eller 100% naturlig duft af sandeltræ. Deklarationspligtige allergener (med duft): Linalool
Fresh Herbs: Indeholder æteriske olier: Mynte, rosmarin og litsea. Deklarationspligtige allergener: Limonene, Citral, Citronellol, Geraniol, Linalool
Wild Roses: 100% naturlig duft af vilde roser. Deklarationspligtige allergener: Citronellol, Geraniol, Linalool
Holy Hydrate: 100% naturlig duft af fersken. Indeholder ingen af de 26 deklarationspligtige allergener.
Sincere Silver: 100% naturlig duft af aloe vera. Indeholder ingen af de 26 deklarationspligtige allergener.
Når vi skriver, at parfumen er 100% naturlig betyder det, at ingredienserne i parfumen er af 100% naturlig oprindelse, hvorimod klassisk parfume er syntetisk fremstillet. Det er dog vigtigt at understrege, at alle former for parfume kan give allergi. Den naturparfume vi bruger i Holy Hydrate og Sincere Silver er dog uden de 26 deklarationspligtige allergener, så hvis man gerne vil undgå disse, kan begge være en god løsning, hvis man stadig ønsker et produkt med duft.
Du er altid mere end velkommen til enten at ringe, skrive direkte i chatten eller via hej@elou.dk. VI bestræber os altid på at svare inden for få timer. Du finder alle kontaktoplysninger her.
Bæredygtighed
For at påvirke miljøet mindst muligt sender vi bl.a. alle ordrer i minimal emballage og altid 100% plastfrit. Mange produkter kommer uden emballage, hvis vi vurderer, at det ikke er nødvendigt med emballage. Al emballage til både pakning af ordrer, men også til produktets egen emballage, er FSC-certificeret, hvilket betyder, at der ikke fældes flere træer, end skoven kan nå at reproducere. Vores emballage er fremstillet af minumum 70% genbrugsmateriale. Resten består af nye FSC-certificerede træfibre fra Sverige. Grunden til, at emballagen ikke er fremstillet af 100% genbrugsfibre er, at fibrene bliver svagere, når de genbruges og dermed vil pappen desværre blive alt for blød.
Vi er medlem af MiljøvenligPakning i kampen om at nedbringe emballagespild og derved bruge mindre af jordens ressourcer. Vi følger bl.a. alle råd og retningslinjer fra MiljøvenligPakning.
Lige fra pakning til labels og emballage til vores produkter bruger vi ingen materialer, som ikke er genbrugte. Vi gemmer altid både papkasser og pakkefyld fra vores samarbejdspartnere, som vi bruger igen i pakningen af ordrer. På den måde sørger vi så vidt som muligt altid for at nedbringe spild og brug af nye ressourcer.
Vores website er CO2 neutralt, da vi er medlem af CO2 neutralt website, som skaber CO2-reducerende projekter (godkendt af Gold Standard, der oprindeligt er startet af WWF). Det vil sige, at vi betaler for den CO2, som udledes ved al trafik på elou.dk.
Ja, vi sender alle ordrer 100% plastikfrit! Alle vores forsendelseskasser er fremstillet i pap og er enten 100% genbrugt eller produceret af FSC-certificerede træfibre med minimum 70% genbrugsfibre. Vi anvender Ecomask pakketape, som er fremstillet af papir og naturligt fremstillet lim. Vores pakkefyld er produceret af 100% genbrugspapir samtidig med, at vi genbruger al pakkefyld fra vores leverandører. Vi gør generelt alt, vi kan, for at genbruge så meget som muligt for at bekæmpe spild.
Bestilling
Skriv til os hurtigst muligt, så finder vi en løsning.
Nej, du behøver ikke at oprette en konto for at lave en ordre på elou.dk. Opretter du ikke en konto, handler du blot som gæst.
Opretter du derimod en konto vil du kunne se din ordrehistorik, dine oplysninger vil blive auto-udfyldt og du vil modtage e-mails om nye produkter, tilbud og bæredygtig inspiration. Desuden bliver du en del af Klub Elou, hvor du som medlem optjener point, der kan bruges til kontante rabatter. Det kan du læse mere om her.
Ønsker du at afbestille din ordre, bør du skrive en mail til os hurtigst muligt, hvori du oplyser dit ordrenummer. Er ordren endnu ikke håndteret, kan vi annullere ordren for dig med det samme.
Vi har ingen fysisk butik, dog kan du hver tirsdag mellem 12-17 afhente din ordre fra vores kontor i Indre By, København. Du vælger blot afhentning i checkout i stedet for GLS fragt. Vi er beliggende på Ny Kongensgade 11A, kl.
Betaling
Det er muligt at betale med MobilePay eller kreditkort, herunder Visa og Mastercard.
Du indtaster din rabatkode i kurven nederst eller øverst i kassen.
Din betaling trækkes først, når din ordrer afsendes eller afhentes fra vores kontor.
Levering
Vi pakker og sender ordrer ud alle hverdage, så du kan forvente at modtage din pakke inden for 1-2 hverdage. Bestiller du inden kl. 15 vil din ordre typisk blive sendt samme dag.
Har du mod forventning ikke modtaget din pakke efter 3-4 dage, bedes du kontakte os på hej@elou.dk eller 60 60 69 70.
Levering koster 39 kr. til GLS pakkeshop, 60 kr. med GLS hjemmelevering eller 50 kr. med GLS erhverv. Du kan opnå fri fragt til pakkeshop ved alle køb over 499 kr.
Ja, når du vælger leveringsmetode, kan du vælge afhentning på vores adresse. Du kan afhente din ordre på vores kontor på Ny Kongensgade 11A midt i København hver tirsdag mellem 12-17. Du modtager en mail, så snart din ordre er klar til afhentning. Din ordre vil dog altid være klar til afhentning førstkommende tirsdag og også på dagen, hvis du bestiller en tirsdag.
Bemærk at afhentning om tirsdagen ikke gælder på helligdage.
Udover Danmark sender vi til følgende lande med en højere leveringspris, da vores primære marked er Danmark:
Tyskland ∙ Sverige
∙ Holland ∙ Frankrig ∙ Spanien ∙ Italien ∙ Letland
Leveringsprisen fremgår i checkout, når land og adresse er udfyldt.
Returnering
Ønsker du at returnere en eller flere varer, kan du nemt gøre dette via vores returportal inden for 14 dage efter modtagelse af dine varer. Hav blot dit ordrenummer og e-mail klar og følg de tre steps. Returfragten koster 45 kr.
Forringes varens værdi, hæfter du for dette. Er varen blevet brugt, og er der tydelige tegn herpå, betragtes det som forringet værdi. Er varen beskadiget, betragtes det også som forringet værdi. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet får en mindre del eller intet af købsbeløbet retur. Det er op til Elou at vurdere varens stand ved modtagelse.
Varerne skal pakkes forsvarligt ind og sendes retur til adressen:
Elou ApS
Ny Kongensgade 11A, Kl.
1472 København K
Når varerne er modtaget retur, vil du få returneret beløbet for varerne inden for 7-10 hverdage.
OBS: Pakker kan IKKE sendes retur med DAO, da de leverer om natten, hvorfor de ikke kan komme ind.
Skal du give en julegave fra Elou, så skriv blot hvilke varer, der skal gives i julegave i en bemærkning til din ordre i ordreprocessen. Julegaver byttes til og med 31. januar 2025.
Når du sender varerne retur, skal de sendes ligesom ved almindelig returnering. Se ovenfor.